29.11.2021r.
Temat: Andrzejkowe wróżby
Cele ogólne:
- poznanie ludowych zwyczajów i obrzędów związanych ze świętem andrzejkowym;
- uwrażliwienie na piękno tradycji i jej podtrzymywanie;
,, ŚWIĘTY ANDRZEJU DAJ NAM ZNAĆ, CO SIĘ BĘDZIE Z NAMI DZIAĆ”
1.Rozmowa kierowana z dzieckiem na temat wróżb andrzejkowych:
„Dawno, dawno temu, w przedostatni dzień listopada, w przeddzień imienin Andrzeja, wszyscy pragnęli dowiedzieć się czegoś ciekawego o swoim losie. „Andrzejki” to tradycja ludowa wieczoru wróżb, znana od bardzo dawna i przekazywana z pokolenia na pokolenie.”
2 .Rodzic przeczyta dziecku wiersza: D. Gellner „Wieczór Andrzejkowy”:
Świeca marszczy złoty nos
Z każdej strony kapie wosk.
Cienie tłoczą się co krok,
Już w pokoju straszny tłok!
Cienie tu i cienie tam –
Pewnie przyszły wróżyć nam.
Już się pchają na firanki
Cienie – czarne wycinanki.
Już rozsiadły się na ścianach:
Czarny zamek, czarna brama.
I już skrzą się na tapecie
Czarne koła przy karecie.
Czarny paź przed bramą staje,
Czarną różę nam podaje.
Kto ją weźmie – ja? Czy ty?
Komu z nas się spełnią sny?
Rodzic omówi z dzieckiem wiersz, wyjaśni, co to są Andrzejki.
-
Zabawa ruchowa ,,Podróż w dalekie kraje’’
Rodzic przygotuje karteczki - bilety z napisem dowolnego kraju i włoży do koperty. Koperty położy na progu drzwi. Następnie dziecko i rodzic zdejmują po 1 kapciu i ustawiają je – jeden za drugim … i tak przez cały pokój, aż dojdą do progu drzwi wyjściowych – tam znajdują się kolorowe koperty , wybierają jedną, a w niej znajduje się bilet do jednego z miejsc. - „Taniec duszków” Rodzic włączy dowolną muzykę np. do piosenki Fasolek „Duchy łakomczuchy” np. i rozłoży na podłodze gazetę. Dziecko tańczy dowolny taniec na rozłożonej gazecie. Na przerwę w muzyce prosi dziecko o złożenie gazety na pół – dziecko nie może wyjść poza gazetę.
- Wróżba Wróżki Anastazji ,,Kubki przyszłości”
Rodzic umieści pod kubkami przedmioty, które mają swoje tajemnicze znaczenie. Dziecko wybierze jeden z kubków, a rodzic odczyta symbolikę przedmiotu:
- cukierek – życie słodkie i wesołe,
- piórko – życie lekkie i przyjemne,
- ziarenko pieprzu – życie pełne przygód,
- moneta – życie w przepychu i bogactwie,
- liść laurowy – życie pracowite i pożyteczne.
- WRÓŻBA „Wrzucanie monet do studni”
Rodzic na podłodze postawi miskę z wodą. Przygotuje dla siebie i dziecka monetę 1gr. i wypowie z dzieckiem zaklęcie:
„HOKUS POKUS, CZARY MARY ABY WRÓŻBY SIĘ SPEŁNIŁY ZŁÓŻMY DARY” (najpierw nauka 3X powtórzyć”
I wrzuci monetę do studni.
/Najpierw przez lewe ramię rzuca dziecko, a później rodzic/
Jeżeli moneta wpadnie do wody tj. szansa na spełnienie życzenia.
- „CZARY – MARY WOSKU LANIE CO MA STAĆ SIĘ, TO NIECH SIĘ STANIE
Rodzic mówi dziecku, że ma klucz, który ma magiczną moc i przez który to będziemy lać wosk do wody. Klucz ten można wyciągnąć dopiero po zaklęciu, które należy powiedzieć głośno i razem, ze trzy razy! Zaklęcie brzmi: Czary – mary, czarne koty chcę zobaczyć klucz ten złoty”.
Kiedy wosk będzie płynny, rodzic przelewa go przez dziurkę od klucza, który trzyma dziecko. Wosk ląduje w misce z zimną wodą, gdzie zastyga i tworzy niesamowite kształty. Następnie odgadnie rodzic z dzieckiem, co przedstawia figurka z lanego wosku. Dzieci mają wyobraźnię, a ich interpretacje bywają niezwykle ciekawe i zabawne.
Życzymy miłej zabawy.