Przedszkole Nr 164 w Warszawie

Przedszkole Nr 164
ul. Józefa Szanajcy 12
03-481 Warszawa

tel: 22 619 78 79

Praca zdalna

29.11.2021r.

Temat: Andrzejkowe wróżby

Cele ogólne:

- poznanie ludowych zwyczajów i obrzędów związanych ze świętem andrzejkowym;

- uwrażliwienie na piękno tradycji i jej podtrzymywanie;

 

,, ŚWIĘTY ANDRZEJU DAJ NAM ZNAĆ, CO SIĘ BĘDZIE Z NAMI DZIAĆ”

1.Rozmowa kierowana z dzieckiem na temat wróżb andrzejkowych:

„Dawno, dawno temu, w przedostatni dzień listopada, w przeddzień imienin Andrzeja, wszyscy pragnęli dowiedzieć się czegoś ciekawego o swoim losie. „Andrzejki” to tradycja ludowa wieczoru wróżb, znana od bardzo dawna i przekazywana z pokolenia na pokolenie.”

2 .Rodzic przeczyta dziecku wiersza: D. Gellner „Wieczór Andrzejkowy”:
Świeca marszczy złoty nos
Z każdej strony kapie wosk.
Cienie tłoczą się co krok,
Już w pokoju straszny tłok!
Cienie tu i cienie tam –
Pewnie przyszły wróżyć nam.
Już się pchają na firanki
Cienie – czarne wycinanki.
Już rozsiadły się na ścianach:
Czarny zamek, czarna brama.
I już skrzą się na tapecie
Czarne koła przy karecie.
Czarny paź przed bramą staje,
Czarną różę nam podaje.
Kto ją weźmie – ja? Czy ty?
Komu z nas się spełnią sny?

Rodzic omówi z dzieckiem wiersz, wyjaśni, co to są Andrzejki.

  1. Zabawa ruchowa ,,Podróż w dalekie kraje’’
    Rodzic przygotuje karteczki - bilety z napisem dowolnego kraju i włoży do koperty. Koperty położy na progu drzwi. Następnie dziecko i rodzic zdejmują po 1 kapciu i ustawiają je – jeden za drugim … i tak przez cały pokój, aż dojdą do progu drzwi wyjściowych – tam znajdują się kolorowe koperty , wybierają jedną, a w niej znajduje się bilet do jednego z miejsc.
  2. „Taniec duszków” Rodzic włączy dowolną muzykę np. do piosenki Fasolek „Duchy łakomczuchy” np. i rozłoży na podłodze gazetę. Dziecko tańczy dowolny taniec na rozłożonej gazecie. Na przerwę w muzyce prosi dziecko o złożenie gazety na pół – dziecko nie może wyjść poza gazetę.

 

  1. Wróżba Wróżki Anastazji ,,Kubki przyszłości”

Rodzic umieści pod kubkami przedmioty, które mają swoje tajemnicze znaczenie. Dziecko wybierze jeden z kubków, a rodzic odczyta symbolikę przedmiotu:

  • cukierek – życie słodkie i wesołe,
  • piórko    –  życie lekkie i przyjemne,
  • ziarenko pieprzu – życie pełne przygód,
  • moneta  –  życie w przepychu i bogactwie,
  • liść laurowy  –  życie pracowite i pożyteczne.

 

  1. WRÓŻBA „Wrzucanie monet do studni”


Rodzic  na podłodze postawi miskę z wodą. Przygotuje dla siebie i dziecka monetę 1gr. i wypowie z dzieckiem zaklęcie:
„HOKUS POKUS, CZARY MARY ABY WRÓŻBY SIĘ SPEŁNIŁY ZŁÓŻMY DARY” (najpierw nauka 3X powtórzyć”
I wrzuci monetę do studni.
/Najpierw przez lewe ramię rzuca dziecko, a później rodzic/
Jeżeli moneta wpadnie do wody tj. szansa na spełnienie życzenia.

 

  1. „CZARY – MARY WOSKU LANIE  CO MA STAĆ SIĘ, TO NIECH SIĘ STANIE

Rodzic mówi dziecku, że ma  klucz, który ma magiczną moc i przez który to będziemy lać wosk do wody. Klucz ten można wyciągnąć dopiero po zaklęciu, które należy powiedzieć głośno i razem, ze trzy razy! Zaklęcie brzmi: Czary – mary, czarne koty chcę zobaczyć klucz ten złoty”.

Kiedy wosk będzie płynny, rodzic przelewa go przez dziurkę od klucza, który trzyma dziecko. Wosk ląduje w misce z zimną wodą, gdzie zastyga i tworzy niesamowite kształty. Następnie odgadnie rodzic z dzieckiem, co przedstawia figurka z lanego wosku. Dzieci mają wyobraźnię, a ich interpretacje bywają niezwykle ciekawe i zabawne.

 

Życzymy miłej zabawy.

 

grupa-i
grupa-ii
grupa-iii
grupa-iv

Linki


 

× Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.