Przedszkole Nr 164 w Warszawie

Przedszkole Nr 164
ul. Józefa Szanajcy 12
03-481 Warszawa

tel: 22 619 78 79

Zabawy na dzisiaj :)

5.11.2021r.

SŁUCHOWISKO - MUZYCZNA BAJKA: (czas trwania słuchowiska 17min)

Lata ptaszek” Jan Brzechwa - https://youtu.be/tDWbIN8KPXI

Cel: - rozbudzanie wyobraźni dziecka
- rozwijanie umiejętności koncentracji i skupienia uwagi
- wdrażanie do uważnego słuchania
- kształtowanie umiejętności odpowiadania na pytania do usłyszanego tekstu
- poszerzanie znajomości różnych gatunków ptaków zamieszkujących Polskę

PYTANIA do SŁUCHOWISKA (na co zwrócić uwagę słuchając bajki)

  1. Jakie ptaki występowały w bajce?
    (Dziecko stara się wymienić jak najwięcej zapamiętanych gatunków ptaków.)
    Derkacz, kukułka, dzięcioł, sroka, szpak, szczygieł, puchacz, kos, dudek, gil, kraska, zięba, słowik, jemiołuszka, pliszka, czyż, wilga, skowronek, drozd, mysikrólik, sikorka, wróbel, przepiórka, kokoszka, kurczaczek, gęś.

  2. Kto został nowym profesorem w szkole?

W szkole nowym profesorem został Szpak.

  1. Gdzie zarządzono zbiórkę?
    Zbiórkę zarządzono przy pustej dziupli w Dębie.

  2. W jakim celu wydano rozkaz zbiórki?
    Wydano rozkaz zbiórki w celu naprawy dziobów i dziubków.

ZABAWA RYTMICZNA „Stukanie dzięcioła

Cel: - rozwijanie umiejętności wystukiwania rytmu z zapisu graficznego

Rodzic rysuje na kartce wybrany/wymyślony rytm
np.
S-S-S- albo trochę trudniejszy: SSSSSS – lub SSS – SS - S
S oznacza stuknięcie kostkami dłoni/palców o coś twardego jakby stukał dzięcioł
- oznacza klaśnięcie

Zadaniem dziecka jest wystukanie narysowanego rytmu. Rodzicu, ważne jest aby pokazać dziecku, przedstawić zasadę tej zabawy.
Można spróbować zamienić role, może rozszerzyć ją o inne propozycje ze strony dziecka??

SŁOWNE ZABAWY:

Cel: -rozwijanie słuchu fonematycznego, analizy i syntezy słuchowej

  1. Jakie to słowo?
    Dorosły wymawia wybrane słowo dzieląc je na sylaby, dziecko wymawia cały wyraz.

Der-kacz, ku-kuł-ka, dzię-cioł, sro-ka, szpak, szczy-gieł, pu-chacz, kos, du-dek, gil,
kras-ka, zię-ba, sło-wik, je-mio-łu-szka, pli-szka, czyż, wil-ga, sko-wro-nek, drozd,
my-si-kró-lik, si-kor-ka, wró-bel, prze-piór-ka, ko-kosz-ka, gęś.

  1. Dzielenie słów na sylaby – wyklaskiwanie sylab– liczenie sylab (Ile razy klasnęliśmy?)

Rodzic wypowiada wybrane słowo, dziecko stara się podzielić słowo na sylaby.

Derkacz, kukułka, dzięcioł, sroka, szpak, szczygieł, puchacz, kos, dudek, gil, kraska, zięba, słowik, jemiołuszka, pliszka, czyż, wilga, skowronek, drozd, mysikrólik, sikorka, wróbel, przepiórka, kokoszka, kurczaczek, gęś.

  1. Jaką słyszysz głoskę na początku słowa:

Derkacz, Kukułka, Sroka, Puchacz, Kos, Dudek, Gil, Zięba, Słowik, Jemiołuszka, Pliszka, Wilga, Skowronek, Drozd, Mysikrólik, Kokoszka, Gęś, Szpak, Czyż.

  1. Zgadnij co to za słowo?

Rodzic powoli literuje słowo np. k-o-s; zadaniem dziecka jest odgadnąć co to za słowo, jeżeli słowo jest dłuższe / trudniejsze warto powtórzyć literowanie szybciej, ułatwi to dziecku zrozumienie i syntezę.
Literujemy wybrane wyrazy: derkacz, kukułka, dzięcioł, sroka, szpak, szczygieł, puchacz, kos, dudek, gil, zięba, słowik, jemiołuszka, pliszka, czyż, wilga, skowronek, drozd, sikorka, wróbel, przepiórka, kokoszka, gęś.

ZABAWA MATEMATYCZNA ,,Ptaki na gałęzi”  

Cel: - rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie 4

Do zabawy przydadzą się cztery patyczki i kartka, które kładziemy przed dzieckiem.
Wyobraźcie sobie, że te patyki to ptaszki. Ptaki lubią latać, mogą przylecieć lub odlecieć. Posłuchajcie i wykonajcie zadania.
Rodzic daje polecenia:
Na gałązce dębu usiadły 2 wróble.
(dziecko bierze dwa patyczki i kładzie na kartce).
Przyleciały jeszcze 2 sikorki. Ile ptaków siedziało na gałązce dębu?
(dziecko przelicza głośno wszystkie patyczki). 
1 wróbelek odleciał. Ile ptaków zostało na gałęzi?
(dzieci głośno liczą pozostałe patyczki). 
Usłyszały dźwięk klaksonu i odleciały wszystkie 3. Ile ptaków zostało?
Na gałązkę dębu przyleciał 1 wróbelek.
Do niego przysiadł się jeszcze 1 wróbelek. Ile było razem wróbli?
 
Za chwilę doleciała jedna jaskółka i jedna sikorka. Ile było razem ptaków?

ZABAWA ORIENTACYJNA ,,Ptaszki w karmniku”

Cel: - kształcenie uwagi i orientacji przestrzennej
- rozwijanie umiejętności określania położenia przedmiotu w przestrzeni: w, nad,
po prawej, po lewej, na, pod.

Do zabawy przydadzą się: narysowany karmik, wycięta sylweta ptaka (wcześniej narysowanego?).
Rodzic określa położenie ptaka, a dziecko kładzie ptaka w odpowiednim miejscu. Przykładowe polecenia:
- ,,
Ptaszek usiadł w karmniku.”
- ,,Ptaszek latał nad karmnikiem”
- ,,Ptaszek usiadł na gałęzi drzewa, po prawej stronie karmnika”
- ,,Ptaszek usiadł po lewej stronie karmnika”
- ,,Ptaszek usiadł na dachu karmnika”
- ,,Ptaszek usiadł na gałęzi drzewa pod karmnikiem”

POLECANE STRONY z informacjami nt ptaków

https://jestemnaptak.pl/

http://ptaki.info/

Polecam GRĘ MEMORY rozwijająca rozpoznawanie i nazywanie różnych gatunków ptaków oraz zapoznająca z odgłosami LINK: http://ptaki.info/gry/memory/

 

grupa-i
grupa-ii
grupa-iii
grupa-iv

Linki


 

× Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.